یاوران مهدی (عج)

پایگاه جامع زندگینامه شهدا

پایگاه جامع زندگینامه شهدا



نام: شهید صمد اکبر پور

تولد:1336/08/1

شهادت:1388/06/31

......




زندگینامه شهید سرتیپ خلبان حاج صمد اکبرپور

 نام : صمد اکبرپور

نام پدر :قنبر

تولد : 1/08/1336

راهیابی به دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش : 1356

اعزام به آمریکا جهت تکمیل دوره خلبانی : 1356

بازگشت به ایران : 1358

تاریخ ازدواج :28/12/1358

آخرین سمت :جانشین فرماندهی پایگاه هوایی شهید دوران

تاریخ شهادت :31/06/1388

محل دفن : گلزار شهدای شیراز

طول مدت حیات : 52 سال

نحوه شهادت : سانحه هوایی

 

شهید صمد اکبرپور بزرگ مردی که در مکتب شهادت پرورش یافت ؛ مجاهدی که زهد و تقوایش بسان دریایی خروشان بود و هر لحظه از زندگانیش موج ها در بر داشت .مرد وارسته ای که سراسر وجودش عشق و از خود گذ شتگی و کرامت بود ، رزمنده ای که دلاور میدان جنگ بود و مبارزی سترگ با نفس اماره ی خویش ،از آن زمان که خود را شناخت کوشید تا جز در جهت خوشنودی حق تعالی گام بر ندارد .به راستی او گمنام ،اما آشنای همه بود .از آن روستای ساده دل تا آن خلبان دلیر و بی باک .

شهید صمد اکبرپور در 1 آبان 1336 ،در شهرستان جهرم دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی و متوسطه را در استهبان و مرودشت به اتمام رساند و در سال 1356 به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از کذراندن دوره آموزش مقدماتی برای تکمیل دوره به آمریکا اعزام شد .

پس از بازگشت از آمریکا دوره های آموزشی هواپیمای اف -27 (فرندشیب) را به پایان رساند و بر حسب نیاز به گردان پروازی اف -27 منتقل گردید که در این مدت کلیه مأموریت های محوله از جمله شرکت در پرواز های هدف کش (حمل هدف) به منظور بالا بردن توان رزمی نیروهای پدافندی در امر آموزش خدمه توپ های اورلیکن 230 میلی متری و انجام پرواز های پشتیبانی و پروازهای پشتیبانی را انجام داد.

شرح اندکی از کارهای محوری برجسته شهید صمد اکبرپور :

1ـ حضور داوطلبانه در انجام پروازهای هوانیروز در طول 8 سال دفاع مقدس

2ـ پس از طی 3 سال پرواز با هواپیمای اف -27 به گردان پروازی سی -130 منتقل گردید

3ـ شرکت خلبان در طول 8 سال دفاع مقدس و انجام پروازهای تاکتیکی و تخلیه مجروحین و کمک رسانی به مناطق جنگی و انجام پرواز های چند فروندی با هواپیمای سی -130

4ـ به علت جدیت در امر پرواز و انجام به موقع ماموریت های محوله و بالا بردن سطح مهارت به رده پروازی خلبان یکی هواپیمای سی -130 فعالیت نمود

5ـ از بدو ورود به گردان سی -130 حضور فعال در آموزش و ارزیابی داشته و به عنوان افسر آموزش و یکنواختی در گردان خدمت نمود

6ـ در طول 8 سال دفاع مقدس علاوه بر انجام پرواز به عنوان افسر رابط و افسر هماهنگ کننده هواپیمای 707 (سوخت رسان ) انجام وظیفه نمود.

7ـ علاوه بر پرواز به عنوان فرمانده هواپیمایی سی -130 و بالا بودن توان ایشان به عنوان فرمانده هواپیمای اف – 33 ماموریت های محوله را که بیشترین پرواز ها در مناطق جنگی در امر جابجایی فرماندهان رده بالا نیرو از جمله (شهید بابایی )و همچنین جابجایی متخصصین و پیک به مناطق جنگی انجام وظیفه نمود.

8ـ انجام پرواز های پشتیبانی در قالب پرواز های سرویس هوایی ساها .

9ـ اعزام به مناطق جنگی و عهده دار مسئولیت دسک هوایی و افسر ناظر مقدم و هماهنگ کننده پرواز های منطقه مریوان .

10ـ اعزام به منطقه والفجر 8 (فاو)و افسر ناظر مقدم .

11ـ اعزام به منطقه پرندک و عهده دار مسئولیت دسک هوایی و توپ های پدافندی

12ـ به علت جدیت در امر پرواز و مهارت در امر چتر بازی با هواپیمای سی -130 به عنوان افسر هماهنگ کننده پرواز های جمعی فعالیت نمود.

13ـ به علت جدیت در امر پروازی و دلسوزی فراوان طی گردشکاری های فراوان مورد تشویق فرماندهان گردید.

14ـ به علت کسب بالاترین نمره در آزمون ارزیابی ستاد نهاجا مورد تشویق قرار گرفتند.

15ـ به علت جدیت در امر پروازی و دلسوزی به سمت افسر عملیات ترابری برگزیده شد.

16ـ به علت جدیت در امر پرواز و انجام به موقع ماموریت های محوله و بالا بردن سطح مهارت به هواپیمای ایلوشین انتقال یافت و دوره های زمینی هواپیمای 4 موتوره جت را با بالاترین نمرات پشت سر گذاشت.

17ـ بعد از مدت کوتاهی به علت مهارت و جدیت در پرواز به عنوان فرمانده هواپیمای ایلوشین و معلم خلبان (رادیواپراتور )در پروازهای آموزشی و آزمایشی هواپیمای ایلوشین شرکت فعال نمود.

18ـ به علت جدیت در امر مدیریت و صلاحیت در مدیریت به عنوان فرمانده گردان ایلوشین خدمت نمود.

19ـ به علت جدیت در امر مدیریت و صلاحیت به سمت جانشین تیپ ترابری خدمت نمود.

20ـ به علت جدیت در امر پرواز و مهارت در فرمانده ای هواپیمای ایلوشین به رده پروازی معلمی در هواپیمای غول پیکر ایلوشین انجام وظیفه نمود.

21ـ به عنوان افسر هماهنگ کننده در پروازهای ترابری در امر کمک رسانی به مناطق زلزله زده بم انجام وظیفه نموده است .

22ـ به عنوان خلبان هواپیمایی ایلوشین در امر کمک رسانی به مناطق زلزله زده پرواز های زیادی را انجام داد.

23ـ به علت جدیت در امر پرواز و مهارت در معلم خلبانی ایلوشین به رده پروازی خلبان آزمایش گر خدمت نمود.

24ـ به علت جدیت در امر مدیریت و صلاحیت به سمت فرمانده تیپ ترابری خدمت نمود.

25ـ در زمان فرمانده ای تیپ ترابری به عنوان خلبان داوطلب به امیدیه رفت و هواپیمایی را که در سال 1372 در امیدیه سانحه داده بود و بال سمت راست آن کاملا سوخته بود رابعداز اینکه متخصصان ایرانی بال این هواپیما را ساختند آزمایش کرد و هواپیمایی را که در گرمای سوزان امیدیه به مدت 15 سال پرواز نمی کرد را با پروازی موفقیت آمیز در سال 1387 به شیراز منتقل کرد.

26ـ به علت جدیت در امر مدیریت و مهارت در پرواز ، بعد از 30 سال با در خواست سازمان خدمت را تمدید کرد.

27ـ در زمان ابقا به علت جدیت در مدیریت و صلاحیت به رده جانشینی فرمانده ای پایگاه هوایی شهید دوران انتخاب شد .

28ـ در زمان فرماندهی ایشان به علت علاقه فراوان به پرواز خود ادامه داد و شاگردان زیادی را به مراحل بالاتر آموزش داد.

29ـ در سال 1387 در زمان جانشینی فرمانده ای منطقه هوایی شهید دوران به حج تمتع مشرف شد و 8 ماه پس از بازگشت ایشان از حج به شهادت رسید. 


شهید سرتیپ استاد خلبان در سن 52 سالگی در سمت جانشینی فرمانده ای منطقه هوایی شهید دوران در حین انجام وظیفه در در تاریخ 31/06/1388 به همراه شش تن از غیور مردان و تیز پروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اثر سانحه هوایی در حوالی قرچک ورامین به درجه رفیع شهادت نائل آمدند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی